jochemsmits.reismee.nl

6088 M, roze dolfijnen & woestijn

Bram en ik zijn het er over eens, het is waarschijnlijk het zwaarste wat we ooit in ons leven hebben gedaan. We hebben de top van montanja Potosi als eerste bereikt. De eerste dag gingen we met onze gids ijs klimmen op een gletsjer, hij leerde ons hoe we onze ice pick en grampones moesten gebruiken. Deze dag was nog niet zwaar, het was meer leuk om te leren klauteren in een ijsmuur in het mooie weer. We keerden daarna dan ook weer terug naar het basiskamp. De volgende dag was het weer totaal omgeslagen, het sneeuwde, stormde en onweerde. Na 3 uur gewacht te hebben tot de storm een beetje ging liggen besloot de gids dat we toch naar high camp mochten. Vier uur klimmen met een grote backpack op je rug zonder een hand voor ogen te kunnen zien. Eenmaal aangekomen gingen we meteen eten en slapen. Om 12 uur 's nachts ging de wekker namelijk en vertrokken we met onze hoofdlampen op in het pikke donker naar de top.

Een beetje dromerig maar vol nieuwe energie en moed volgden Bram en ik precies de voetsporen van onze niet Engels sprekende gids. Met zijn drieën aan een touw zakten we bij elke stap bijna tot aan onze knieën in de verse sneeuw. Zolang je maar het ritme blijft volgen en aan niets denkt gaat het haast vanzelf. Na een paar uur begin je moeite te krijgen met ademen en langzaam krijg je barstende hoofdpijn door de hoogte. Je hebt totaal geen honger of dorst maar moet af en toe toch wat eten en water drinken voor energie. Als Bram of ik terug zouden willen gaan moesten we allebei stoppen dus we besloten steeds gewoon door te gaan. Om half 7 kwam de zon op en waren we nog niet bij de top. Volgens de gids was het te gevaarlijk om naar de top te gaan en was er een grote kans op lawines. Dus wachten we maar en maakte we foto's alsof we op de top waren. Na tien minuten kwam er een andere groep met een zelfverzekerde gids die zei: "wij gaan naar de top". Na een korte discussie tussen de gidsen en een telefoongesprek kwam er groen licht. We mochten naar de top maar met een omweg vanwege lawinegevaar. Na een uur hijgen, zweten en hoofdpijn verbijten waren we dan eindelijk op de top! Je kon alles zien: de stad La Paz, Lake Titicaca en alle andere bergen die kleiner waren dan onze berg. 6088 meter bereiken, wat gaf dit een kick!
De volgende dag was Bram ziek en heb ik van Death Road gemountainbiked. Een hele vette ervaring maar een beetje te toeristisch. Je komt geen verkeer meer tegen en het is niet zo gevaarlijk als ze zeggen. Bovendien ga je alleen maar bergafwaarts en doe je de stukken omhoog met een bus. Na 2 dagen was Bram weer beter en gingen we 6 dagen de jungle in. Met een mini vliegtuigje voor precies 14 personen stegen we op vanaf La Paz Airport. Na 45 minuten waren we alweer geland op een minuscuul vliegveldje midden in de jungle (lees: een brede weg met een huisje ernaast). Met een grote jeep en daarna een boot dwars door de Jungle. Aan het begin waren de krokodillen, exotische vogels en capibarra's nog bijzonder maar dat veranderde snel omdat ze echt overal waren. De kleine aapjes bleef ik wel bijzonder vinden. Het was veel in de boot zitten en om je heen kijken wat heerlijk relaxed was.
Er zijn twee nadelen aan deze prachtige omgeving. Muggen, hoe goed je je ook insmeert met 50% Deed, ze blijven steken en ook gewoon door je kleren heen. Daarnaast is het zo vochtig dat je de hele tijd zweet, ook na een verfrissende koude douche zweet je weer na 2 minuten. Dat mocht de pret in onze groep niet drukken. We hebben een hele leuke Duitse jongen ontmoet, Daniel. Het klikte meteen tussen ons drieën. Hij heeft dezelfde (flauwe) humor, is sportief en overal voor in. Toen we met roze dolfijnen mochten zwemmen lagen wij als eerste in het water. Dit was toch wel het hoogtepunt van de jungletocht. Tussen de piranha's kaaimannen van wel 6 meter en alligators zwemmen met roze dolfijnen! Deze houden de roofdieren weg en vinden het leuk als er mensen komen zwemmen. Ze komen vlak voor je neus boven om gedag te zeggen en knagen speels aan je voeten. Dit was wel even schrikken aan het begin. Toen de dolfijnen uit het zicht verdwenen waren hebben we met een stukje touw en vers vlees piranha's gevangen en die stonden 's avonds ook op het menu.
Met onze nieuwe vriend Daniel, zijn we na de jungle met zijn drieën verder gaan reizen. Na een turbulente vlucht terug naar La Paz hebben we de bus naar Uyuni genomen. Uyuni staat bekend om zijn prachtige zoutvlaktes en velen kleurrijke meren en vulkanen. Dit klopt inderdaad. Het was erg gaaf om in een jeep rond gereden te worden en op de mooiste plekken uit te kunnen stappen. We hebben veel perspectieffoto's gemaakt op de zoutvlaktes, genoten van zonsonder en opgang en prachtige lagoons met duizenden flamingo's gezien. Ook heb je hier veel geisers en hot springs waar we de laatste dag in hebben gezwommen.
Mijn plan was om na Salar de Uyuni terug te keren en naar het oosten van Bolivia te reizen. Dit plan heb ik gewijzigd omdat we erg dicht bij de grens van Chili waren en Bram en Daniel naar San Pedro de Atacama gingen (de droogste woestijn ter wereld). Zo konden we nog bijna een week samen reizen. Het fijne van reizen is dat je je route gewoon kan wijzigen als je daar tijd voor hebt en dat heb ik. Chili is een veel minder corrupt land dan Peru en Bolivia, de mensen zijn er vriendelijker en de bussen zijn veel luxer. Dit merk je dan ook in de prijs. Ik heb nog nooit 14.000 betaald voor een pizza. Dit is dan gelukkig ook in Peso's (€1 - ong 700 Pesos). In San Pedro hebben we 2 dagen mountainbikes gehuurd en door de woestijn gefietst. We vroegen ons al af waarom wij geen andere toeristen tegen kwamen. Maar dat antwoord kwam vanzelf, de andere toeristen gingen pas eind van de middag iets doen en sliepen 's middags. Wij hadden daar maling aan en gingen op het heetst van de dag, smeerden ons goed in en namen genoeg water mee. Daardoor was het prima vol te houden. In de woestijn was een hele andere warmte dan in de jungle. Je zweet minder maar hebt meer dorst.
' S avonds hebben we een dag een sterrentour gedaan. Wat een gave sterrenhemel heb je in Chili, ik kan ineens sterrenbeelden herkennen en zou in het donker als ik verdwaald ben naar het zuiden kunnen lopen. Niet dat je daar iets aan hebt. Ook hebben we een avond gesandboard vanaf grote zandduinen. Ik had hier heel veel van verwacht maar dit viel erg tegen omdat je heel erg langzaam gaat en nauwelijks kan sturen. We waren meer omhoog aan het lopen en zand aan het happen dan dat we echt plezier hadden. Bram en ik hadden zo enthousiast over onze bergbeklimming verteld dat Daniel ook graag zoiets wilde doen. We hebben als afsluiting van ons samen reizen een vulkaan van 6012 meter beklommen. Dit is ons allemaal gelukt en het kostte een stuk minder moeite dan de vorige keer. Er lag namelijk geen sneeuw en je had geen ander materiaal nodig dan warme kleren. Alleen de hoogte speelde een rol en we hadden dan ook barstende koppijn achteraf. Maar wel weer meer dan 6000 meter bereikt!
Daniël reist voor kerst terug vanuit Argentinië en is naar Salta gelift. Bram en ik zijn naar een dorpje aan de zee in het noorden van Chili gegaan. Hier hebben wij een dag op het strand gelegen en gesurfd, althans geprobeerd. Het leek meer op steeds van een surfplank afspringen als er een golf aan kwam. Daarom hebben we onze surfplank maar snel omgeruild voor bodyboards wat eigenlijk veel leuker was. ' S avonds heb ik bus naar Sucre (Bolivia) genomen en Bram bleef in Chili. Het was gek om afscheid te nemen omdat we toch bijna 6 weken samen gereisd hebben. Maar we ontmoeten vast beide weer nieuwe mensen en hebben enorm genoten van het samen reizen.
Ik reis nu naar Sucre waar ik kerst vier. Daarna ga ik dan toch eindelijk naar Brazilië. Waarschijnlijk via Paraguay en de Iguazu watervallen. Mijn doel is om met oud en nieuw in Rio de Janeiro te zijn. Leuk de reacties op mijn blog te lezen :) Een hele fijne kerst gewenst en alvast een gelukkig nieuw jaar!
Tot het volgende reisverslag.
X Jochem

Karien

Ha stoere lieve neef, tjonge wat ga ik over jou opscheppen! Wat zal dat ongelofelijk indrukwekkend zijn om zo in en met de natuur in aanraking te komen en er volledig door te worden opgenomen: fantastisch e ervaringen doe jij op. Dat is toch wat je met reizen bedoelde? En top dat je v die gave reisgenoten ontmoet en inderdaad je komt vanzelf weer nieuwe aardige mensen tegen.
Vanuit ons Tropenhuis in Sanur op Bali, waar ik nu ben en geniet vh wonen en langzaam aan doen, ' pelan, pelan' is genieten samen met Pieter en zijn broer Flor, wens ik jou en iedereen die je reisverhalen leest een vredig en liefdevol 2016 toe en heel gezellige Kerstdagen!

Sampa jumpa en selamat jalan keponakan Jochem!

Esme

Wauw, wat klinkt dat allemaal fantastisch zeg! Alvast fijne feestdagen gewenst :) Oud en nieuw in Rio, dat klinkt niet verkeerd!

Sjoerd & Frederieke

Indrukwekkend, Jochem! Wat een fantastische ervaringen.

marjan

lieve Jochem, wat een spannende verhalen! je bent echt een echte ontdekkingsreiziger. Geweldig! Ook leuk steeds die reisgenoten. Ik wens nog veel moois toe, maar vooral die beklimmingen zul je wel nooit vergeten. Wat een ervaringen. Ik vertrek morgen naar Wenen en wens jou daar in de warmte gezellige kerstdagen toe.

Iede

Hi Jochem, wat leuk om jouw ervaringen te lezen. Volgens mij geniet je enorm, ondanks sommige ontberingen en ongemakken. Morgen vieren wij Kerst met elkaar, jammer dat jij er niet bij bent (ook voor jou, want wij gaan heerlijk eten), maar jij zal ook een onvergetelijke Kerst hebben. Veel plezier!

Annet

Wat cool om te lezen dat je de droom van de roze-dolfijnen hebt kunnen verwezenlijken! Super gaaf! Geniet van de komende tijd!

(pluspunten voor de spelling trouwens) :)

Sjaak

Hi Jochem, ik word per verslag jaloerser, wat lijkt me dat mooi, en ook wat heerlijk om steeds van die (in)spannende dingen te doen. Ben benieuwd naar de foto's en door het verhaal te lezen hoef ik wat minder via de app te vragen :-). Leuke Kerstdagen in Sucre en dat je O&N in Rio op tijd mag halen, have fun

Jacintha

Jemig wat een verhalen, en als je het zo achter elkaar opschrijft lijkt het wel of je aan een stuk door klimt, rent vliegt en in het water plonst. Pfffff. En knap dat je zo gemakkelijk contact maakt, een tijdje je reisplannen flexibel aanpast, en daarna toch weer je eigen weg kiest! Veel plezier in Rio met O&N! Groet Jacintha

Wim en Astrid

Moi Jochem,
Wat een spannende verhalen en avonturen! Leuk om te lezen! We wensen je vanuit de Franse Alpen heel veel plezier en zien ernaar uit je weer te zien en te spreken.
Liefs