jochemsmits.reismee.nl

Deel 1: Lima, Auacucho & Cusco

Lima, Ayacucho en Cusco
Na 12 uur films kijken in het vliegtuig, 5 uur rondzwerven op het vliegveld van Panama en nog een vlucht van 3 uur ben je dan ineens in Peru.
Ik werd gelukkig opgehaald van het vliegveld in Lima door iemand van het hostel. Na een nacht slecht geslapen te hebben door het gesnurk van 3 verschillende mensen is het onwerkelijk om door een stad in Zuid Amerika te lopen. Ik heb samen met 2 Engelse jongens en een Belg de stad van 9 miljoen mensen verkend. De grote van de stad merk je vooral aan de vele auto's en het chaotische verkeer. Iedereen rijdt namelijk door rood en toetert constant omdat ze vinden dat niet iedereen door rood mag rijden, alleen zij zelf. Verder heeft Lima veel kerken en is er altijd bewolkt.
De tweede dag ben ik met de Engelse jongens naar het zuiden van Lima gegaan, hier hebben we aan de kust heerlijke verse vis gegeten en veel beginnende surfers gespot. 'S avonds heb ik de nachtbus genomen naar Ayacucho. Dit prachtige stadje midden in de Andes ligt op 2700 meter. Er waren in dit stadje ook nauwelijks toeristen dus ik werd vaak nagekeken. Ik weet niet of dit door mijn afritsbroek, lengte of gekke buideltasje kwam? Maar ze vonden het reuze interessant.

In Ayacucho was het hele weekend een volksfeest aan de gang omdat de muziekschool 50 jaar bestond, ten minste dat begreep ik. Veel leuke optredens van dans en muziek in de typische kleurrijke klederdracht. Dat is heel gaaf omdat je dan beseft dat je dan een hele andere cultuur bent beland. Ondanks de fijne sfeer vind ik het wel lastig om op die momenten alleen te reizen. Je gaat dan dus alleen uit eten en alleen naar je hostel.

De volgende dag heb ik daarom een tour geboekt naar kleine dorpjes in de bergen. In een groepje van 7 mensen uit Lima, 2 uit Ayacucho en 1 uit Groningen in een mini busje door de Andes.. Onze eerste stop was aan de voet van een berg waar we naar boven zijn geklommen en de eerste grot van Peru hebben bezichtigd. Vervolgens hebben we in een dorpje 16 soorten likeur (kinderen drinken vrolijk mee, lees meer dan 40% Alc), 5 soorten jam en 3 soorten honing geproefd. Alsof we nog niet misselijk waren gingen we daarna in een arm dorpje in een prachtige tuin lunchen. Platos typico stond op het menu. Je kon kiezen tussen Pollo en koei. Die eerste kende ik wel, namelijk kip. Maar dat vond ik niet zo speciaal dus ik koos de koei. Toen het gerecht op tafel kwam dacht ik gadver een rat.. Dit bleek uiteindelijk gelukkig om een Cavia te gaan en hij was heerlijk! (Zie foto)
' S avonds heb ik in de stromende regen de nachtbus naar Cusco gepakt. Dit keer was de nachtbus niet zo comfortabel als de vorige. Ik had gelezen dat het heel koud kon zijn 's nachts en had een thermoshirt aan en veel warme kleding mee. Ik bleek naast een soort verwarming te zitten die niet uit kon, mijn stoel kon niet naar achter want het knopje was afgebroken en tot overmaat van ramp zat er een dikke vent naast me te zweten en snurken. Door de regen duurde de busreis ook nog 2 uur langer dan de geplande 16 uur. Super!
Gelukkig heb ik de busrit overleefd en valt het achteraf allemaal wel mee. Nu zit ik in mijn gastgezin in Cusco en heb ik al een week Spaanse les erop zitten. De les is 's middagsom 14.30 uur in een groep van 6 mensen. Het wordt op een hele leuke en speelse manier gegeven. In mijn groep zit Bram, een hele aardige Nederlander uit Amsterdam die ook alleen reist. Voor de les gaan we iedere ochtend een Incadorp in of rondom Cusco bezoeken. We hebben een kaart gekocht voor 12 plekken en musea. Zelfs met mijn OV kreeg ik studentenkorting omdat er een foto en mijn geboortedatum op staan.
Bram is na 2 dagen ook in mijn gastgezin komen wonen omdat hij het niet naar zijn zin had in zijn hostel. Het huis van het gastgezin is erg groot, ligt in het centrum van Cusco en is maar 10 minuten lopen naar school. De familie is ontzettend aardig en bestaat uit een moeder (tevens oma), zoon en dochter +/- 35 en 40 jaar, 2 (klein)kinderen van 12 en 16 jaar en een werkster die niet kan praten van 85+. Ik heb een eigen kamer en Bram en ik delen de badkamer. Iedere ochtend krijgen we droog brood met jam. 'S middags eten ze warm en krijgen we iedere dag (verschillende) vieze soep met heel veel ui, knoflook en met name zout. Daarna rijst met droge kip. Mijn darmen reageren niet heel goed op dit eten maar ik begin eraan te wennen.
Cusco (3300 meter) is een gave stad met heel toeristen. Je wordt elke minuut dat je door de stad loopt aangesproken of je wilt komen eten, een muts wil kopen of of ze je schoenen mogen poetsen. Verder zijn de mensen erg aardig. Bram en ik reizen met lokale bussen. Dit is een hele belevenis op zich omdat ze van alles meenemen in de bussen zoals dieren, pannen met eten en baby's. Toen wij de bus in kwamen wilde een man de muts van zijn zoon verkopen voor 1 dollar.
Morgen begint mijn Spaanse les weer. Bram had maar 1 week Spaans en zit nu in een hostel. We gaan misschien samen naar Machu Pichu zaterdag. Na alle Inca dorpen willen we de bekendste natuurlijk ook zien! Dit wordt een tocht van 5 dagen lopen door bergtoppen met sneeuw en soms dagen van meer dan 10 uur lopen. Kamperen in een tent met -10 en veel afzien, maar een ontzettend gave ervaring natuurlijk denk ik! Hoorde van het verschrikkelijke nieuws in Parijs. Heftig wel, en gek om dat zo op afstand te lezen. Hopelijk gebeuren er niet zulke dingen in Nederland meer.
Groeten Jochem
Zie bijgevoegde foto's Voor de indrukwekkende bergen!
hasta luego

Reacties

Reacties

Boudewijn

Indrukwekkend dit eerste reisverslag.
Vooral dat ellenlange afzien op die hobbelende reizen met vage routes! Hoop dat je de beruchte lags-de-afgrondroutes achterin een camion bespaard zullen blijven. Machu Pichu trail ondernemen samen met vertrouwde kameraad Bram is heel goed. Ik kan me destijds niets herinneren van gletsjers onderweg (was in de maand juni). Wel veel muesli en melkpoeder meenemen = lichtgewicht voedzame voedsel. Tevoren keer eten; kijken hoe je maag erop reageert. Weggooi camping Gaz in Cusco kopen. Zomaar wat handzame herinneringen! Alhier nu najaarsstormen en af en toe weer een terroristische aanslag. Z-Am. continent = veiliger dan Europa!

Sjoerd en Frederieke

Ha Jochem, wat leuk dat je een eerste reisverhaal hebt geschreven; heel gaaf om te lezen! Bereid je maar goed voor op de trail. Leuk om met je 'mee te reizen' tijdens het ontbijt op een normale werkdag ;)

Willemijn

Heee neef! Klinkt nu al als een hele gave reis!! Ben jaloers! Geniet ervan! X Willemijn

Wim en Astrid

Moi Jochem,
Mooi verhaal en spannend wat je allemaal beleeft! Erg leuk om mee te lezen. Fijn dat je Bram bent tegengekomen. Het is nu 7 uur in de ochtend. Wim en ik zijn aan het ontbijten en lezen de krant. Zometeen aan het werk in een regenachtig Nederland met kans op storm in de avond. Heel veel plezier verder en geniet van je bergtocht! Liefs Wim en As

marjan

lieve Jochem, wat klinkt het allemaal spannend en toch ook ontspannen. Je kunt je blijkbaar heel goed aanpassen, daar zal je goede voorbereiding zeker in spelen. Heel leuk om te lezen en zo mee te leven. de foto's heb ik niet gevonden, moet ik daar een speciale actie voor ondernemen?
hier veel regen en storm nu, maar genoeg leuke dingen om binnen te doen. afgelopen zondag weer veel Smitsen gezien bij de verjaardag van Mirjam in Hilversum. Altijd gezellig. liefs van Marjan

Bastiaan

Buenos diaz! Que tal? Bueno, koei! Die hebben we hier ook, maar dan met vlees eraan... leuke verhalen jochem, en echt een andere wereld. Hoe bevalt de hoogte, al gewend? Bij mij komen direct weer herinnerigen boven .... Ook aan het allleen reizen, soms heel leuk - lekker doen wat je wilt- maar verhalen en ervaringen delen is dan soms lastig. En ook mede reizigers genoeg.... ben benieuwd hoe je wandelavontuur naar de macchu pichu is geweest. Adios , con muchas avonturos gewenst! Lieve groet, bastiaan

Greetje en Peter

Leuk, kleurrijk verhaal Jochem.
Heel veel plezier en pas op jezelf

Groetjes Greetje en Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!